دستگاه تصفیه آب خانگی RO چگونه کار می کند؟

RO مخفف کلمه ی Reverse Osmosis و به معنای اسمز معکوس می باشد. وقتی می گوییم دستگاه تصفیه آب خانگی RO ، بدین معناست که دستگاه مورد نظر آب را به روش اسمز معکوس تصفیه می کند. روش آر.او هم در صنعت ، هم در محصولات تصفیه آب خانگی کاربرد گسترده ای دارد. در اینجا شرح می دهیم که یک دستگاه تصفیه آب خانگی RO چگونه کار می کند؟

دستگاه تصفیه آب خانگی چگونه کار می کند؟

آب پس از عبور از فیلترهای پیش تصفیه ( مراحل ۱ ، ۲ و ۳ ) دستگاه تصفیه آب خانگی وارد پمپ RO می شود. مجموعه پمپ RO متشکل از ۴ قطعه الکتریکی است. خودِ پمپ ، آداپتور ، سوئیچ فشار پایین ، سوئیچ فشار بالا. پمپ های مخصوص دستگاه تصفیه آب خانگی بسته به ظرفیت ممبران انواع مختلفی دارند. نوع مرسوم آنها پمپ ۵۰ گالن است. پمپ RO با ولتاژ ۲۴VDC کار می کند. وظیفه تبدیل برق شهری به ولتاژ مورد نیاز پمپ بر عهده ی آداپتور می باشد. این پمپ تا ۱۱۵ psi توانایی افزایش فشار آب را دارد. این فشار برای عبور آب از فیلتر ممبران مورد نیاز است. در صورتی که فشار آب ورودی به ممبران پایین باشد ، کیفیت آب خروجی کاهش پیدا کرده و منبع ذخیره خیلی دیر پر می شود. آب پس از عبور از پمپ و افزایش فشار وارد ممبران می شود.


فیلتر ممبران چگونه کار می کند؟

یک جداره نیمه تراوا را در نظر بگیرید، در دو طرف این جداره آب با غلظت های مختلف قرار دارد. به صورت طبیعی آب از غلظت پایین تر به سمت غلظت بیشتر جریان پیدا می کند تا غلظت آب دو طرف جداره برابر گردد. اگر فشاری به بخش غلیظ تر آب وارد شود که از فشار اسمزی بیشتر باشد جریان حرکت آب معکوس شده و آب غلیظ پشت جداره باقی می ماند و یون های خالص آب از آن عبور می کنند. فیلتر ممبران در حقیقت یک غشاء اسمزی است که آب با فشار وارد آن شده ، بخشی از آن دور ریز و بخش دیگر که یون های سختی ، نیترات ، مواد شیمیایی و … از آن حذف شده اند وارد منبع ذخیره ی دستگاه می شود. به این روش تصفیه آب اسمز معکوس یا RO گفته می شود و کاربرد گسترده ای در انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی دارد.

فیلتر RO


چرا در دستگاه های تصفیه آب خانگی RO به منبع ذخیره نیاز داریم؟

با اینکه آب ورودی به فیلتر ممبران فشار بالایی دارد اما آب خروجی آن فشار چندانی نداشته و نمی توان مستقیما به شیر برداشت هدایتش نمود. در حقیقت فشار خروجی ممبران برای مصرف کافی نیست. به همین دلیل زمانی که شما شیر برداشت را باز می کنید پمپ شروع به کار کرده و آب تصفیه شده وارد منبع ذخیره می شود. وقتی شیر آب را می بندید پمپ همچنان کار می کند و تا پر شدن منبع این روند ادامه دارد. در داخل منبع یک بادکنک پر شده با هوا فشار آب داخل آن را بالا می برد و آب خروجی شیر برداشت فشار مناسب برای استفاده را پیدا می کند. علاوه بر بحث فشار آب با توجه به اینکه منبع حدود ۱۲ لیتر گنجایش دارد. در هنگام قطع برق نیز مقداری آب برای استفاده ذخیره می گردد.


کیفیت فیلتر RO

فیلتر ممبران

فیلتر RO جزء اصلی دستگاه تصفیه آب خانگی است. پیش از این چگونگی کارکرد دستگاه تصفیه آب خانگی را شرح دادیم. آب قبل از ورود به فیلتر ممبران از مراحل پیش تصفیه عبور می کند. بخشی از ناخالصی های آن در این مراحل حذف می شوند. در صورتی که فیلترهای پیش تصفیه به موقع عوض نشوند و یا از فیلترهای متفرقه استفاده شود، عمر ممبران به شدت پایین می آید و نمی تواند عملکرد صحیحی داشته باشد. اما کیفیت و دقت تصفیه ممبران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. فیلتر ممبران به کار رفته در دستگاه های تصفیه آب خانگی میدیا تحت لیسانس شرکت جنرال الکتریک امریکا و با آخرین تکنولوژی روز دنیا در این زمینه تولید شده است. ممبران با کیفیت رمز عملکرد صحیح دستگاه است. در بازار برندهای مختلف ممبران وجود دارد که از معروف ترین آنها می توان به ممبران فیلمتک اشاره کرد. ضعف ممبران فیلمتک ، ازدیاد مدلهای تقلبی آن در بازار است. با توجه به اینکه مصرف کننده عادی قدرت تشخیص ممبران اصل از تقلبی و یا آزمایش آب خروجی دستگاه را ندارد در بسیاری از موارد متاسفانه از ممبران های تقلبی به جای اصل در دستگاه تصفیه آب خانگی به خصوص دستگاه های تصفیه آب خانگی ایرانی یا به عبارت دیگر دستگاه های مونتاژ ایران ، استفاده می شود. برای اطمینان از کیفیت فیلتر RO حتما از برندهای معتبر استفاده کنید و خدمات پس از فروش را به شرکت اصلی واگذار نمایید.

.

.


چرا دستگاه تصفیه آب خانگی ما به درستی کار نمی کند؟

عیوبی که ممکن است در عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی ایجاد شوند بسیار متنوع و گسترده هستند که در مطلب دیگری به آنها خواهیم پرداخت . اما در اینجا به شرح چند مورد مهم و مرسوم که در عملکردد دستگاه خلل ایجاد می کنند می پردازیم:

– آب خروجی دستگاه طعم و بوی نا مطبوعی دارد: در اکثر موارد علت این مورد عدم تعویض به موقع فیلترها و آلوده شدن منبع و قطعات پلاستیکی دستگاه است. برای حل این مشکل تمام فیلترها و منبع دستگاه می بایست تعویض شده و هوزینگ ها شستشو داده شوند.

– تنظیم نبودن فشار هوای منبع: گاهی دستگاه با باز کردن شیر برداشت به کار نمی افتد و یا بدون انتقاطع کار می کند و آب وارد فاضلاب می شود. یکی از دلایل مهم در چنین مواردی تنظیم نبودن فشار هوای منبع است که می بایست توسط کارشناس بررسی و منبع باد زده شود و یا در صورت سوراخ بودن بادکنک، منبع تعویض شود.

– نشت آب: نشت آب در اتصالات و یا سری هوزینگ ها از مشکلات دیگری است که به دلیل آسیب دیدن واشرها و یا جدا شدن اتصالات اتفاق می افتد. برای جلوگیری از پیش آمد این مشکل هرگز دستگاه را جابه جا نکنید و از ضربه زدن به آن جلوگیری نمایید. در صورت نشت آب ممکن است قطعات الکتریکی دستگاه دچار مشکل شوند و هزینه ی تعمیر آن بسیار بالاتر رود. به همین دلیل حتماً در صورت بروز این مشکل، سریعاً با نمایندگی تماس حاصل فرمایید.

از کار افتادن قطعات الکتریکی: نواسانات برق از جمله دلایل خرابی قطعات الکتریکی دستگاه از جمله پمپ ، شیر برقی و … است. برای اینکه دستگاه شما شامل گارانتی شود و این مشکل رخ ندهد حتماً از محافظ برق استفاده نمایید. قطعات الکتریکی دستگاه تصفیه آب خانگی RO بسیار حساس بوده و حتماً می بایست از آنها محافظت نمود.


فیلترهای پست کربن و مینرال چگونه کار می کنند؟

آب قبل از اینکه وارد شیر برداشت شود و درست بعد از عبور از منبع ذخیره، وارد فیلتر پست کربن و مینرال می شود. این فیلترها وظیفه ی بهبود طعم آب را بر عهده دارند. فیلتر پست کربن، طعم و بوی نامطبوعی که ممکن است در اثر ماندگی آب ایجاد شود را برطرف کرده و فیلتر مینرال مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم را به آب اضافه می کند. این فیلتر ها به صورت اینلاین می باشند. یعنی آب در هنگام عبور از آنها با دانه های موجود در این فیلترها برخورد کرده و مقداری از مواد موجود در این فیلترها در آب حل می شوند.

فیلتر مینرال چگونه کار می کند


فیلتر UV چگونه کار می کند؟

یکی از فیلترهایی که به صورت آپشنال روی بعضی از دستگاه های تصفیه آب خانگی نصب می شود فیلتر UV است. این فیلتر در دستگاه های معمولی شش مرحله ای کاربرد ندارد اما هنگامی که بخواهیم آب با منشاء کنترل نشده مثل آب چاه را تصفیه کنیم. می توانیم برای اطمینان بیشتر از از بین رفتن تمام میکروب های آب از آن استفاده کنیم و به عنوان مرحله ی هفتم روی دستگاه تصفیه آب خانگی RO نصب شود. این فیلتر با تاباندن اشعه ی ماورای بنفش آب را از میکرو اورگانیزم ها عاری می کند. این فیلتر نیز یک آداپتور مخصوص خود دارد که برق شهری را با ولتاژ مورد نیاز لامپ موجود در آن هماهنگ می نماید.

فیلتر یو.وی چطور کار می کند