زمان تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض دارند و ضرورت تعویض فیلتر چیست؟

قبل از هر چیز اجازه دهید در مورد اتفاقاتی که در صورت عدم تعویض به موقع فیلترها در زمان مقرر ، رخ می دهد توضیح دهیم:

فیلتر پلی پروپیلنفیلتر مرحله ی اول: فیلتر مرحله ی اول دستگاه های تصفیه آب خانگی یک فیلتر پلی پروپیلن با بافت فیبری یا الیافی است. این فیلتر آب را تصفیه ی فیزیکی می کند و ذرات معلق را از آن حذف می کند. این اتفاق هنگام عبور آب از منافذ ریز فیلتر رخ می دهد و ناخالصی ها در بین این منافذ گیر کرده و نمی توانند از فیلتر عبور کنند. به همین علت فیلتر به مرور کثیف شده و ابتدا به رنگ زرد و سپس به زنگ قهوه ای و سیاه در می آید. در صورت عدم تعویض به موقع این فیلتر باکتری ها در میان الیاف شروع به رشد می کنند. بعضی از منافذ کاملاً گرفته و بعضی باز می شوند. بخشی از ذرات معلق و باکتری های جمع شده از این فیلتر عبور کرده و وارد ممبران می شوند. این ناخالصی ها علاوه بر ایجاد طعم و بوی نامطبوع در هوزینگ های پیش تصفیه به ممبران نیز آسیب می رسانند و عملکرد دستگاه دچار اختلال شده و عمر مفید آن کاهش می یابد و در نهایت کیفیت آب خروجی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
.


فیلتر کربن گرانولفیلتر مرحله ی دوم: در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر مرحله دوم بسیاری از گازهای شیمیایی محلول در آب مثل کلر ، همچنین بو و طعم نامطبوع در آب باقی می ماند و آب خروجی بدمزه و بدبو خواهد شد. فیلتر مرحله ی دوم دستگاه تصفیه آب خانگی یا همان فیلتر کربن فعال نیز می تواند به منشا رشد باکتری تبدیل شود و مشکل دوچندان خواهد شد. گاهی با مراجعه به منزل مشتریان متوجه شدیم به دلیل عدم تعویض فیلتر ها در یک مدت زمان طولانی، کیفیت آب خروجی دستگاه تصفیه آب خانگی از کیفیت آب لوله کشی شهری پایین تر آمده است! یعنی آب بعد از عبور از دستگاه حتی آلوده تر شده!

.

.

.


فیلتر کربن بلاکفیلتر مرحله ی سوم: این فیلتر مکمل فیلتر کربن گرانول است. فیلتر کربن بلاک در مرحله ی سوم دستگاه تصفیه آب خانگی وظیفه ی حذف کلر باقی مانده و ترکیبات آلی فرار را بر عهده دارد. عدم تعویض این فیلتر نیز به اندازه مراحل دیگر می تواند به ممبران و کیفیت آب خروجی لطمه برساند. به خاطر داشته باشید فیلترهای مراحل پیش تصفیه یعنی مرحله ی ۱ ، ۲ و ۳ دستگاه تصفیه آب خانگی ارکان اصلی حفظ عمر مفید ممبران هستند.

.

.


فیلتر ممبرانفیلتر مرحله چهارم: فیلتر ممبران عمر مفید بسیار بالاتری از سایر فیلترها دارد. این فیلتر با منافذ بسیار ریزی که دارد اجازه ی عبور هیچ ناخالصی را نمی دهد و تقریبا فقط مولکول های آب می توانند از آن عبور کنند. اما زمانی که عمر این فیلتر به پایان می رسد دیگر کیفیت اولیه را نداشته و بسیاری از مواد مضر از ممبران عبور می کنند. و یا در اثر گرفتگی ممبران پمپ اسمز معکوس آسیب می بیند. با استفاده از دستگاه سختی سنج کاملاً می توان این موضوع را مشاهده نمود که سختی اب خروجی از یک دستگاه تصفیه آب خانگی نو با فیلتر ممبران جدید بسیار پایین تر از یک دستگاه کارکرده با فیلتر ممبران کهنه است..

فیلتر مرحله ی پنجم: فیلتر کربن نهایی یا پست کربن وظیفه ی بهبود طعم آب پس از منبع را برعهده دارد. آب ممکن است در اثر ماندن در منبع ذخیره تغییر طعم دهد. فیلتر کربنی این مشکل را برطرف می کند. عمر این فیلتر به نسبت سایر فیلترهای دستگاه بالاتر است و معمولاً همزمان به ممبران تعویض می شود.

فیلتر مرحله ی ششم: این فیلتر نیز وظیفه ی بهبود طعم آب و افزودن مواد معدنی را بر عهده دارد. برای جلوگیری از افت کیفیت آب خروجی و حفظ طعم گوارای آب آشامیدنی می بایست در هنگام تعویض فیلتر پست کربن ، فیلتر معدنی ( مینرال ) نیز عوض شود.


زمان تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی مدیا

در جدول زیر زمان تعویض هر یک از فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی شش مرحله ای میدیا را مشاهده می فرمایید:

فیلتر مرحله ۱

۴ الی ۶ ماه

فیلتر مرحله ۲

۶ الی ۸ ماه

فیلتر مرحله ۳

۶ الی ۸ ماه

فیلتر مرحله ۴

۱۲ الی ۲۴ ماه

فیلتر مرحله ۵

۱۲ الی ۲۴ ماه

فیلتر مرحله ۶

۱۲ الی ۲۴ ماه

*این اعداد حدودی بوده و به میزان آلودگی آب و میزان مصرف بستگی دارند.